Nasz profil na Facebooku Biuletyn Informacji Publicznej English Deutsch English English

Podsumowanie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw

6000 uczestników z 30 krajów. 3 dni intensywnego festiwalu wiedzy biznesowej za nami. Ostatni, trzeci dzień Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, to komunikacja mobilna, transfer wiedzy, smart rozwiązania i rola kobiety. Jak przekuć pasję w biznes? Czym jest RODO? W jakim kierunku zmierza komunikacja? Wyjątkowo szerokie spektrum tematyczne towarzyszyło tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu MŚP.

Zakończył się trzeci i ostatni dzień Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Piątkowe spotkania zainicjował Jens Ocksen (Członek Zarządu Volkswagen Samochody Użytkowe, Prezes Zarządu Volkswagen Poznań), który podczas sesji „Czy jednolity rynek UE rzeczywiście powoduje transfer wiedzy i innowacyjnych technologii w sektorze przemysłu?”, podkreślił rolę Polski w produkcji pojazdów i silników. Volkswagen zatrudnia w Polsce 19 tys. osób i niemalże 58 tys. pośrednio.

W trakcie spotkania Violeta Jelić (Sekretarz Generalna Chorwackiej Izby Przemysłowo-Handlowej) wskazała na ważny problem – Dobrze, że młodzi mogą jeździć po świecie i zbierać wiedzę, ważne jest jednak, aby wracali do domu. W innym przypadku będziemy siedzieć zamknięci w pudełku (…). Pytanie jak spowodować, aby wracali? Z kolei Cezary Kaźmierczak, Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców podkreślił nierówność panującą w Unii Europejskiej, zaznaczając, że nie ma tutaj wolnego rynku i stale trzeba walczyć z krajami starej Unii.

Na podobny problem zwracali uwagę pozostali goście spotkania, podając przykłady dyskryminacji przedsiębiorstw w krajach UE czy też wskazując na problemy związane z VAT i innymi prawami, które utrudniają transfer innowacji.

Prelegenci kolejnej sesji poruszali się wokół tematyki smart city, możliwości finansowania inteligentnych rozwiązań, dobrych praktyk i współpracy na linii samorząd – mieszkańcy – biznes.

– Celem samorządu jest rozwijanie wszystkich działalności na rzecz społeczeństwa, które ten samorząd tworzy – mówił Marcin Krupa, Prezydent Miasta Katowice. – Rozmawiamy o zrównoważonym transporcie i jednym z istotniejszych elementów jest przekonanie mieszkańców do tego: nie wsiadaj do swojego samochodu, tylko podróżuj transportem publicznym. Ale ten transport musi być na odpowiednim poziomie smart, aby społeczeństwo też było smart i chciało z tego korzystać.

Nie brakowało również spotkań, w których można było zdobyć wiedzę przydatną w codziennej działalności przedsiębiorców. Rozmawiano m.in. o aplikacjach mobilnych w biznesie, a także o komunikacji mobilnej w szerszej perspektywie, w tym także o kierunkach zmian. Podczas spotkania Michał Wyrobek postawił tezę, a zarazem wskazówkę dla uczestników: „Niezależnie od kanału powiedziałbym trzy słowa: zaangażowanie, zaangażowanie, zaangażowanie”.

Warsztaty o bardzo trafnej nazwie „Zanim dojdziesz do wniosku... szkoła pisania dobrych aplikacji i realizacji projektów ze środków UE” przebiegły w kameralnej, ale produktywnej atmosferze. Aktywne uczestnictwo słuchaczy i praktyczne podejście prowadzących pozwoliło rozwiać wiele wątpliwości i zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty pisania skutecznych wniosków o dofinansowanie.

Podczas Kongresu dyskutowano także o bolączkach polskich przedsiębiorców, do których należy rozstrzyganie sporów na poziomie sądowym. Prelegenci zwracali uwagę m.in. na skomplikowane procedury, wnioski, zasady opłat, a także na czas, jaki trzeba poświęcić od złożenia wniosku do finału sprawy – to może zająć kilka dobrych lat! W trakcie wymiany doświadczeń Cezary Kaźmierczak, podsumował to, co dzieje się w naszym kraju: „W Polsce jest bardzo źle, co wynika z organizacji sądów – mamy koszmarne procedury sądowe, poczynając od doręczeń sądowych. (…) Powinniśmy przejąć pewne sprawdzone rozwiązania z systemu anglosaskiego i sądownictwa arbitrażowego”.

Wyjątkowych przedsiębiorców można było wysłuchać podczas sesji „Pasja + Biznes”, w czasie której m.in. Kamil Durczok (Silesion.pl), Maria Lipiak (Leżę i pracuję) czy Sebastian „Rahim” Salbert (Maxflorec) opowiadali o tym, jak przekuć swoje zainteresowania w pomysł na firmę. Uczestników przestrzegano jednak przed pułapką realizacji swoich pasji – trudno jest wówczas oddzielić życie prywatne od zawodowego, wymaga to przynajmniej w pierwszych latach ogromnego zaangażowania i samodyscypliny.  – Ja, teraz dopiero, po 7 latach, jestem w stanie nabrać delikatnie dystansu do tego, co się zrobiło i np. pojechać na urlop na tydzień – powiedziała Izabela Sadowska z Lubimyczytać.pl

Podczas sesji dotyczącej RODO poruszono aspekt dotychczasowego przestrzegania praw i zaleceń dotyczących ochrony danych osobowych. Prelegenci wysunęli wniosek, że do tej pory w praktyce nie funkcjonowały, ponieważ niestosowanie się nie przynosiło negatywnych skutków.

– Trzeba mieć na uwadze to, że RODO będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, które do tej pory miały swoje własne akty prawne i kompletnie nie raz różne podejście do tematyki ochrony danych osobowych – stwierdził dr Jacek Błachut, adwokat SPCG.

W drugiej części dnia można było spotkać się m.in. z przedstawicielkami Stowarzyszenia „Aktywność Kobiet” i Fundacji Liderek Biznesu, aby zapoznać się z raportem „Kobiety w Zarządach. Dlaczego nic się nie zmienia”. Stereotypy, poczucie własnej wartości, dylemat „praca a rodzina” – to tylko część kwestii o jakich rozmawiano.

Dziesiątki badań, prowadzone także w Polsce, pokazują, że na aktywność kobiet nie tylko w biznesie, ale i w sferze życia publicznego, powinniśmy patrzeć w kategoriach ekonomicznych. Nie chodzi o uczciwość społeczną, że jestesmy grupą specjalnej troski, że należy nas wspierać, bo całe wieki nas ciemiężono. Chodzi o to, że równość jest opłacalna. Dzięki obecności kobiet w firmach wyniki mogą być o 56% wyższe niż w tych zdominowanych przez mężczyzn - referowała Magdalena Rygiel ze Stowarzyszenia Aktywność Kobiet.

VII Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw przeszedł do historii. Jego uczestnicy opuszczają Katowice z mnóstwem inspirujących doświadczeń zdobytych na ponad stu wydarzeniach z udziałem kilkuset ekspertów. Oficjalnym podsumowaniem Kongresu będzie wydawnictwo “Rekomendacje”, które ukaże się nakładem Regionalnej Izby Gospodarczej w grudniu 2017 roku.

© Metropolia "Silesia" 2014

(32)2530425biuro@gzm.org.pl

40-053 Katowice, ul. Barbary 21a